onsdag 11. februar 2009

Nå e det nesten ei uga siden eg flytta te leiligheten som ligge ved Copacabana. Eg bor samen med Tracy (fra USA), Aimara (fra Tyskland), Martin (fra Sveits) og Maria (fra Brasil. En herlig gjeng som alle snakke portugisisk.

Helga va avslappende og herlig. På lørdag dro eg på en tur i regnskogen som ligger rett ved byen sammen med Rafael, Marcelo og Tracy. En liten 45min tur så kom vi til ferskvann og en foss som vi kunne dusje bort svetten i. Nydelig! Seinare på kvelden va det grilling i bakgården te naagen venner av Rafael. Ingenting er som grillmaten her i Brasil. Av ein eller annen grunn smake den heilt fantastisk. På søndagen va eg på sykkeltur. Sykla fra kl 15 til 20 på kvelden, men me hadde någen pauser ittekvert.












I går besøkte eg et mødrehjem som ble startet av en svensk prest for ca 20 år siden. Mødrehjemmet heter Abrigo da Rainha Silvia og tilbyr mat, undervisning, hjem, trygghet, omsorg, opplæring for gravide som ikkje har noe sted å bo eller som av andre grunner e i en utrygg situasjon. Her møtte eg mange enkeltmennesker med historier som e vanskelige å forestille seg. Ei fortalte meg at hu hadde flykta fra mannen sin som mishandla henna og va nå gravid i 7. måned. Ei annen 16 år gammel jente hadde akkurat fått en liten datter. Hu va blitt gravid fordi moren hennes hadde solgt henne til eldre menn. Faren til hennes nydelige datter, trodde hun, va en 50 år gammel mann. Ei annen fortalte at mannen hennes, og faren til hennes to barn, hadde blitt skutt i desember og døde. Det ekje lett å vite ka eg sga sei når eg høre sånne historier. Eg blir ydmyk.


På dette mødrehjemmet møtte eg en liten gutt som sjarmerte meg totalt. Han hadde ein utrolig energi som smitta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar